عمرو دياب

10 أغنيات لعمرو دياب تلخص كل معاني الرومانسية التي تحتاجها المرأة

سما جابر
14 فبراير 2023

النجم المصري عمرو دياب الملقب بالهضبة، نجح في الحفاظ على نجوميته ومكانته بين كل نجوم الغناء على مدار السنوات الماضية، حيث إنه دائمًا ما ينافس بشراسة سواء أبناء جيله أو حتى الأجيال الأحدث، حيث أصبح المطرب المفضل للجمهور الذي يلجأون لأغنياته التي تعبر عن مشاعرهم المختلفة في كل الأوقات.

وفي عيد الحب يصبح عمرو دياب هو النجم الأبرز الذي يمكن أن نستعين بأغنياته سواء القديمة أو الحديثة منها من أجل التعبير عن حالة الحب التي نعيشها مع شركاء حياتنا، حيث كان للنجم الشهير مجموعة كبيرة من الأغنيات الرومانسية الهادئة التي لخصت كل العبارات الرومانسية التي تتمنى المرأة سماعها من شريك حياتها في كل الأوقات، وفيما يلي أشهر تلك الأغنيات.

نور العين 

أغنية "نور العين" من بين الأغاني الرومانسية الصاخبة التي ارتبط بها الجمهور وحرص على سماعها في المناسبات السعيدة كحفلات الزفاف، حيث تعبر كلماتها عن مدى حالة الحب والمشاعر الرومانسية التي يكنها الرجل للمرأة، وهي من كلمات أحمد شتا وألحان ناصر المزداوي

وتقول كلمات الأغنية الرومانسية: "حبيبي يا نور العين.. يا ساكن خيالي.. عاشق بقالي سنين .. ولا غيرك في بالي.. أجمل عيون في الكون أنا شفتها.. الله عليك الله على سحرها.. عيونك معايا عيونك كفاية.. تنور ليالي.. حبيبي يا نور العين".

وماله 

أغنية "وماله" من بين الأغنيات الرومانسية الهادئة التي خطفت مشاعرنا بمجرد طرحها ضمن ألبوم "كمل كلامك"، والأغنية من كلمات وألحان عبد الرحمن شاهين، وتعتبر إحدى أشهر الأغنيات التي يتم الاستماع إليها في المناسبات السعيدة كذلك.

وتقول كلمات اغنية وماله: "وماله لو ليلة توهنا بعيد وسيبنا كل الناس.. أنا يا حبيبي حاسس بحب جديد، ماليني ده الإحساس، وأنا هنا جنبي أغلى الناس، جنبي أحلى الناس.. حبيبى ليلة، تعالى ننسى فيها اللي راح، تعالى جوا حضني وارتاح، دي ليلة تسوى كل الحياة، وما لي غيرك ولولا حبك هعيش لمين؟، حبيبي جاية أجمل سنين وكل مدى تحلى الحياة"

وحياتي خليكي

أغنية "وحياتي خليكي" أحد أشهر أغنيات عمرو دياب الرومانسية التي طرحت عام 2009، وهي من كلمات عبد المنعم طه وألحان عمرو طنطاوي، وتعتبر من أجمل الأغنيات التي يمكن أن يهديها الرجل لشريكة حياته في عيد الحب.

وتقول كلمات الأغنية: "من غير ما أقول، من غير ما أقولها هتعرفي إحساسي إيه، من قلبي لو هتقربي هتحسي بيه، وتصدقي، وحياة عينيك، إنت اللي عاش قلبي أنا يدور عليه، وخلاص لقيت كل اللي ياما حلمت بيه، في اللحظة دي، وحياتي خليكي، مع قلبي دايب فيكي وليل نهار بيقول يا حبيبي، وحياتي خليكي، وعينيّ تقولها لعنيكي هقول لمين غيرك يا حبيبي".

بل
عمرو دياب في أحد حفلاته 

متخافيش

أغنية "متخافيش" من أجمل الأغنيات القديمة التي نالت شهرة واسعة للغاية بين أغنيات عمرو دياب على مدار مسيرته، كما أنه قام بتلحينها بنفسه، وقام بكتابة كلماتها الشاعر مجدي النجار.

الأغنية تقول كلماتها: "متخافيش أنا مش ناسيكي، متخافيش لو مين ناداني، مش هعيش من غير عينيك، مش هعيش مع حب ثاني، ده قدري ومكتوبي إنت وعشقي ومحبوبي إنت".

بل
عمرو دياب 

معاك قلبي 

أغنية "معاك قلبي" من أجمل الأغنيات الرومانسية في مسيرة عمرو دياب، والتي تناسب ، وهي إنتاج عام 2016، وطرحت ضمن ألبوم "أحلى وأحلى"، ومن كلمات تامر حسين وألحان محمد النادي.

الأغنية تقول كلماتها: "قولي يا حبيبي، ليه وإنت عني بعيد، أنا شوقي ليك بيزيد، وإن جيت أنا برتاح، قولي يا حبيبي، إيه إللي غيرني، وإزاي بتشغلني، عن عمر قبلك راح.. معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني، معاك قلبي، والله ولا بنساك.. معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني.. مليش غيرك حبيب قلبي يا أحلى ملاك"

صدقني خلاص

"صدقني خلاص" من بين أجمل الأغنيات الرومانسية ذات الرتم الهادئ التي تشعل الأجواء الرومانسية بين أي حبيبين، ويمكن إهدائها لشركاء الحياة في عيد الحب، والأغنية من كلمات أيمن بهجت قمر وألحان عمرو مصطفى وتم طرحها عام 2001.

كلمات الأغنية تقول: "صدقني خلاص من بين الناس حبيتك وإخترتك ليّ.. طول ما أنا وياك قدامي ملاك خلتني ما غمضشي عينيّ، الله يا سلام في عينيك أحلى كلام.. قرب مني شوية، شوية.. قلبي وقلبك سوى يتلاقوا، الدنيا إنت ملتها عليّ، ده الحب اللي ما حدش داقه.. قرب مني شوية، شوية.. قد ما تقدر قرب تاني الدنيا إنت ملتها عليّ وكأنك مخلوق علشاني".

ب
عمرو دياب في ظهور سابق 

وياه 

أغنية وياه كانت الأغنية الرئيسية للألبوم الذي يحمل نفس الاسم الذي طرحه عمرو دياب عام 2009، وهي من كلمات تامر حسين وألحان عمرو مصطفى، وتقول كلمات الأغنية الشهيرة: "ده الي كان نفسي فيه لو تيجي صدفة تجمعني بيه، فرصة عمري اضيعها ليه مش معقول.. عيني قدام عنيه بأكتر من اللي حلمت بيه ده اليوم اللي أنا مستنيه عشان أقول.. وياه الحياه هتحلى وأنا معاه، هو ده اللي أنا بتمناه واللي عيني شيفاه إحساس انه أحلى وأغلى الناس، خلى قلبي يقول لي خلاص اهدى بقي لقيناه".

خليك فاكرني

من أكثر الأغنيات الهادئة المليئة بالمشاعر الرومانسية التي قدمها الهضبة عمرو دياب في مسيرته، ومازالت المفضلة لدى الكثيرين، وهي من كلمات عادل عمر وألحان عمرو مصطفى، وتقول كلماتها: "خليك فاكرني، يا اللي بجمالك وبعيونك دول أسرني.. خليك فاكرني، وإن حس قلبك يوم بقلبي ابقى زورني.. دا أنت في عينيا، كل اللي ليا، فرحة شبابي، والدنيا ديا".

كل حياتي

"كل حياتي" كانت الأغنية الرئيسية للألبوم الذي يحمل نفس الاسم اللنجم المصري عمرو دياب، والذي طرح عام 2018، وهي من ألحان محمد رحيم وتقول كلماتها: "يا كل حياتي، وآمالي، ويا أجمل سنين فاتت، وحبي وكل أشواقي، وكل لحظة معاك كانت.. أنا منك، وكلي ليك حياتي ليك، ورهن إيديك بشوف العمر فيك أنت، وأشوف الدنيا دي في عينيك.. تصحي فيا أنا الإحساس على جناح الخيال أطير، وأشوفك أنت كل الناس، ومن نفسى عليك أغير".

بل
النجم عمرو دياب

 تملي معاك 

أغنية "تملي معاك" هي الاغنية الرئيسية للألبوم الذي حمل نفس الاسم وطرحه النجم عمرو دياب عام 2000، والأغنية من كلمات أحمد علي موسى، وألحان شريف تاج.

وتقول كلمات الأغنية: "تملي معاك، ولو حتى بعيد عني في قلبي هواك، تملي معاك، تملي في بالي وفي قلبي ولا بنساك، تملي واحشني لو حتى بكون وياك.. تملي حبيبي بشتاق لك، تملي عنيا تنده لك، ولو حواليا كل الكون، بكون يا حبيبي محتاج لك".

الصور من حساب عمرو دياب بانستجرام