زوج ابنة نجلاء فتحي يفسر سبب حمله لحذائها: "أمر لا يعيبني"

خضر محمد خضر زوج ابنة الفنانة القديرة نجلاء فتحي قد أثار الجدل منذ أيام بعد أن شارك أصدقائه ومتابعيه بصورته مع زوجته ياسمين خلال تواجدهما في إحدى فعاليات مهرجان الجونة السينمائي، في دورته الرابعة، وظهر خضر في الصورة وهو ممسكًا بحذاء زوجته.

زوج ابنة نجلاء فتحي يكشف كواليس الصورة المثيرة للجدل

تصرف المخرج المصري خضر محمد خضر مع زوجته وحمله لحذائها، تسبب في انقسام الجمهور بين من أيدوا تصرفه واعتبروه معنى حقيقي للرومانسية بين الزوجين، وبين من انتقد ذلك التصرف واعتبروه بمثابة محاولة لفت الأضواء نحوهما، وهو ما جعل خضر يحاول توضيح الأمر وكواليس التقاط الصورة، عبر حسابه على فيسبوك.

وكتب زوج ابنة نجلاء فتحي: "بالنسبة للصورة بتاعتي أنا ومراتي، الصورة دي اتاخدت واحنا مروحين الساعة واحدة ونصف صباحاً من حفل الافتتاح (مش وإحنا داخلين حفل الافتتاح) أكيد مش هدخل حفلة شايل جزمة مراتي وماشي!.. إحنا الدعوات بتاعتنا دعوات VIP مش دعوات مشاهير، فا ده أصلاً مابيدخلناش على السجادة الحمراء مع الفنانين، ده بيدخلنا من باب تاني جنبه ما فيهوش كاميرات".

 

عندي بس تعليقين صغيرين عايز اقولهم لمن يهمه الامر: ١- بالنسبة للصورة بتاعتي انا ومراتي، الصورة ديه اتاخدت واحنا مروحين...

Posted by Kheidr Mohamed Kheidr on Tuesday, 27 October 2020

خضر محمد خضر يشيد بزوجته

وأشاد خضر بزوجته وأضاف: "كل ما هناك إن بعد 6 ساعات من الحفل، واحنا خارجين باب الخروج كان زحمة وكل الناس خارجة منه (فنانين وغير فنانين ومصورين وكاميرات فيديو).. ومراتي أكيد بعد 6 ساعات رجلها تعبت زي أي واحدة رجلها بتتعب في أي فرح.. فا قلعت الجزمة! فا من الطبيعي ومن الرجولة ومن الأدب إن أنا اللي انزل أجيب الجزمة (مش هخلي مراتي توطي وسط الناس أكيد) ودي لا حاجة تعيبني ولا تقلل مني.. واحدة شايلة بيتي على راسها 15 سنة، مش هشيل جزمتها 15 دقيقة؟". 

واستطرد خضر في تدوينته: "المهم ضربت بعيني لقيت ممر السجادة الحمرا مفتوح وفاضي قولت لها ياللا نخرج من هنا أسرع، ولقينا المصور بيطلب مننا صورة فوقفنا 3 ثواني بالظبط.. ابتسمنا وأخدنا الصورة وخلعنا.. والراجل تفضل مشكوراً وبعت لي الصورة على الفيسبوك وبصراحة الصورة لذيذة.. ولما حطيتها عندي على الوول لقيتها بيتعمل لها شير روحت قافلها للأصدقاء فقط بس كدة".

خضر محمد خضر يوضح تفاصيل انتهاء الأزمة بينه وبين مهرجان الجونة

وحرص خضر محمد خضر أيضًا على توضيح سبب تواجده ضمن فعاليات الدورة الرابعة من مهرجان الجونة بعد الأزمة مع القائمين على المهرجان والتي كشف عنها قبل عامين، فقال: "الناس اللي بتسأل أنا إزاي في المهرجان بعد المشاكل (أنا بفضل ربِنَا وبفضل دعواتكم) أعلننا السنة اللي فاتت والجرايد كتبت وانا كتبت وأحد المنظمين طلعت في التلفزيون وقالت عملنا عقد تصالح مع محمد خضر خلاص وأخد حقوقه وبقى ضيف شرف المهرجان كل سنة، والسنة دي اسمها سنة الصلح خير.. ودي تاني سنة ليا في المهرجان كضيف شرف أنا ومراتي".

ولفت المخرج المصري إلى أن تفاصيل عقود التصالح بينه وبين المسؤولين في مهرجان الجونة، لا يصلح أن يتم كشفها على الملأ، لأن أي عقد تصالح لابد أن تبقى تفاصيله سرية للغاية ومحظور نشرها، وإلا سيتورط في شروط جزائية، موضحًا أنها حصل على كامل حقوقه وأصبح ضيف شرف المهرجان كل عام.

ومن المعروف أن ياسمين أبو النجا زوجة خضر محمد خضر هي ابنه نجلاء فتحي الوحيدة من زوجها الأول سيف أبو النجا الشقيق الأكبر للفنان خالد أبو النجا، ونادراً ما تظهر ياسمين على الأضواء، وتطل ببعض الصور بين فترات متباعدة مع زوجها وطفلتها "زين" على حساب الأخير الرسمي على انستجرام.