رد رامي جمال على الدعم الذي تلقاه بعد إعلان إصابته بـ"البهاق": "خلصتوني من سجن كنت عايش فيه"

منذ أن أعلن الفنان الشاب رامي جمال عن إصابته بمرض البهاق ونيته اعتزال الفن بسبب معاناته مع هذا المرض، وحظى الفنان بدعم كبير من زملائه بالوسط الفني، بالإضافة إلى دعم الجمهور، حيث بات اسم رامي ضمن الاسماء الأكثر تداولًا على مواقع التواصل الاجتماعي في اليومين السابقين.

رامي جمال يعلق على حملة الدعم التي تلقاها بعد مرضه

وقرر رامي جمال اليوم، الثلاثاء، التعليق على حالة الدعم والتشجيع التي تلقاها من جمهوره ومحبيه، وكتب عبر حسابه على فيسبوك: "الحمد لله أولًا وأخيرًا، أنا عاوز أقول كلام كتير عن اللي شوفته منكم.. كلمة شكرًا قليلة على مشاعركم وعلى رقي كلامكم وعلى الوقت اللي ضيعتوه علشان تحسنوا الصورة المظلمة اللي كانت في عيني".

وأضاف رامي جمال: "أنا بقيت شايف الابتلاء ده هدية من ربنا علشان أشوف الحب ده، والله دموعي مابتقفش وأنا بشوف كلامكم.. اوعوا تبخلوا على اأي حد بدعم نفسي زي اللي دعمتوني بيه.. إحساس الحب بينور الدنيا، بيرجع الروح والأمل.. اللي انتوا عملتوه مايتقدرش".

الفنان رامي جمال

رامي جمال يوجه الشكر لزملائه

ووجه رامي الشكر لأصدقائه وزملائه بعد الدعم الهائل الذي تلقاه منهم، فكتب: "عاوز أشكر زملائي الفنانين على كل كلمة حلوة وكل دعم شفته، هي دي الروح اللي نفسي تفضل موجودة مش بس بعد المرض ولا الوفاة، الكلام الحلو قولوه على طول ليا ولغيري، بيفرق جدًا، الحب بيغير الضلمة لنور".

رامي جمال يعلق على الدعم الذي تلقاه بعد اعلانه المرض

سبب رفضه للظهور في البرامج

واوضح المطرب الشاب أنه رفض الظهور في بعض البرامج التي رحبت باستضافته للحديث عن المرض، وأكد أنه إذا قرر الظهور سيكون من أجل الحديث عن أعماله وليس عن مرضه، مقدمًا اعتذاره له، لافتًا إلى أنه كان قد أعلن عن إصابته بالبهاق، بسبب رغبته في "الفضفضة" وإزالة الحمل من قلبه.

وتابع: "أنا كتبت البوست ده علشان انهي حمل على قلبي مش علشان ابقى تريند.. بشكركم طبعا بس اتمنى لما تقرروا تستضيفوني يبقى على عمل فني مش مرض.. مقدر شغلكم طبعًا بس أنا مش قابل فكرة مريض.. أنا الحمد لله اتأكدت بكلام الناس اني مش خايف ومش هترفض فبلاش اأي حاجة تتفهم غلط.. شكرًا على اهتمامكم ومقدره، وأشوفكم في لقاءات فنية بعد نزول ألبومي، ده أفضل نفسيًا كتير ليا، ومفيش مانع ساعتها نتكلم عن إني إزاي اتعايشت بيه وهتعايش بيه لو ليا عمر".

المطرب رامي جمال

مرض رامي جمال

وأنهى رامي جمال حديثه وقال: "الحمد لله على الابتلاء، الحمد لله على حبكم ودعمكم ده دين هعيش بيه، خلصتوني من سجن كنت عايش فيه، كنت بصحى قبل ما اغسل وشي أعد البقع واشوفها زادت ولا لا، النهاردة صحيت نزلت وحبيت المحنة اللي ورتني قلوبكم وجمالها شكرًا من قلب قلبي".

الجدير بالذكر أن الفنان الشاب قد أعلن أول أمس عن معاناته مع مرض البهاق الذي أصيب به منذ ما يقارب عام، ولكنه أخفى الأمر في ظهوره طوال هذه المدة بسبب عدم تقبل بعض المحيطين به للأمر ومواجهته لمضايقات وأسئلة من قبلهم، جعلته يفكر في اعتزال الفن أو أن يواجه الجميع بحقيقة مرضه.