هكذا أحيت أسرة محمود عبد العزيز ذكرى ميلاده الأولى بعد وفاته

تمر اليوم الرابع من يونيو ذكرى ميلاد الفنان الراحل محمود عبد العزيز، والذي فارق الحياة في شهر نوفمبر الماضي عن عمر 70 عاما، إثر معاناة مع مرض السرطان.

بوسي شلبي تثير الجدل

وقد احتفلت أسرة الفنان الراحل بتلك المناسبة كل بطريقته الخاصة، فيما أثارت أرملته المذيعة بوسي شلبي جدلا لوصفها لهذا اليوم بأنه "أسوأ يوم في حياتها"، وقد انهالت التعليقات المستنكرة لهذا الوصف ولكن على ما يبدو أن التعبير عن الحزن قد خانها، حيث قالت في تدوينة لها :"كل سنة كان ٤ يونيه أجمل يوم في حياتي كان يوم عيد ميلادك واليوم هو اسوأ يوم في حياتي أتمني ان يكون في الجنة أحلي وتكون اسعد كل سنه وانت حبيبي وربنا يرحمك.

 

 

يوم ٤-٦-١٩٤٦ هو يوم عيد ميلاد حضرتك، و زى كل سنه لازم أكون اول واحد يقول لحضرتك كل سنه و حضرتك طيب و بخير يا حاج، كان نفسى أكون جنبك و أبوس راسك زى ما دايما بعمل، ياريته كان بإيدى. انا متأكد ان حضرتك ان شاء الله فى احسن حال، يا رب أكون عند حسن ظن حضرتك و يا رب تكون راضى عنى و يا رب تكون الهدايا بتاعتى بتوصل لحضرتك،و ربنا يقدرنى انى أكون سبب يخلى حضرتك فرحان و مبسوط فى مكانك الطاهر النضيف. مش قادر اقول لحضرتك وحشتنى علشان والله العظيم اللى انا حاسس بيه اكبر من كده بكتير لدرجة انى مش لاقيله وصف، حتى كلمة بحبك بقا الإحساس اللى جوايا لحضرتك اكبر منها بكتير اوى. اللى مصبرنى انى متأكد إن حضرتك فى مكان احسن بكتير من اللى احنا فيه، كل سنه و حضرتك طيب و ان شاء الله نتقابل قريب و اتمنى يوم ماجيلك يكون مكانى جنب حضرتك. (لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله). اتمنى ان تشاركوني فى إرسال هديتى لوالدى العزيز الغالى بالدعاء له و الترحم عليه، لكم منى جزيل الشكر. (أسألكم الفاتحة و الدعاء لأبويا و لأمواتنا جميعا)

A post shared by mohamedabdelazizzzz (@mohamedabdelazizzzz) on

ابن محمود عبد العزيز الأكبر يبكي الجمهور

بينما كانت تدوينة نجله الأكبر محمد هي الأطول والأكثر حزنا، وقد أبكت متابعيه عبر أنستجرام، وقال في مقطع منها :"يوم ٤-٦-١٩٤٦ هو يوم عيد ميلاد حضرتك، و زى كل سنه لازم أكون اول واحد يقول لحضرتك كل سنه و حضرتك طيب و بخير يا حاج، كان نفسى أكون جنبك و أبوس راسك زى ما دايما بعمل، ياريته كان بإيدى."، مطالبا متابعيه بقراءة الفاتحة عى روحه.

 

................. ٤-٦ أهم يوم. كل سنه وحضرتك طيب يا صاحبي وأخويا وإبني وأبويا.

A post shared by كريم محمود عبد العزيز (@karimmahmoudabdelazizofficial) on

فيما عبر ابنه الأصغر كريم محمود عبد العزيز عن مشاعره حول تلك المناسبة في كلمات مختصرة للغاية، واصفا الراحل بأنه كان أبيه وابنه في نفس الوقت وقد نشر صورة تجمعه به وهو يقبل يده في مسلسل "جب الحلال"، وقال معلقا :" ٤-٦ أهم يوم...كل سنة وحضرتك طيب.. يا صاحبي وأخويا وإبني وأبويا".