زينة متهمة باستغلال أطفالها لابتزاز مشاعر الجمهور

زينة متهمة باستغلال أطفالها

زينة متهمة باستغلال أطفالها

رانيا محمود ياسين اتهمت زينة باستغلال أطفالها

رانيا محمود ياسين اتهمت زينة باستغلال أطفالها

رانيا ترفض تغيير زينة لاسم مسلسلها

رانيا ترفض تغيير زينة لاسم مسلسلها

كلمة سر الفنانة الشابة زينة باتت "أزمات النسب" الأولى الشهيرة مع والد طفليها بحكم القانون النجم أحمد عز، والثانية مع زميلتها رانيا محمود ياسين التى اتهمتها بابتزاز الجمهور بتوأمها.

الأزمة بدأت مع اتخاذ زينة لقرار بتغيير اسم عملها الدرامي المنتظر لموسم رمضان 2016 من "بوابة جهنم" إلي "أزمة نسب"، وهو ما اعتبرته زميلتها رانيا محمود ياسين متاجرة بقضيتها الشهيرة مع أحمد عز، وابتزاز للجمهور بمشكلة توأمها.

"رخيصة قوى"
واضافت رانيا عبر حسابها الشخصي بموقع الفيسبوك: "عمري ما شفت ناس تغير اسم مسلسل علشان تربطه بحياة الممثلة الخاصة متاجرة رخيصة اوووي على فكرة يا زينة".

وأجابت على احتمال أن يكون التغيير قرار المخرج أو المنتج قائلة: "المسلسل اسمه بوابه جهنم ممكن يسمي اي حاجه غير ازمه نسب وممكن تتدخل وتطلب انه يبقي اي حاجه تانيه غير ازمه النسب الي هي بتعاني منها في حياتها و حديث الناس عنها وعن أزمتها مع عز الكلام ده لو المسلسل اصلا اسمه كده من البدايه كنت اقول اه و جايز يكون الموضوع ينفع معاه الاسم ده لكن من وجه نظري وانت فاهمه الميديا كويس ان ده مقصود علشان الناس تقول موضوع المسلسل شبه حياتها الخاصه انا مش بيعحبني الأساليب القديمه بتاعت زمان دي في دعايه أسلوب رخيص اوي بصراحه. وانا بخاطب زينه لأنها بطله المسلسل وفي النهايه كله بيبقي في وشها".

اضافت: "عموما جيوش الصفحات بتوع زينه دخلوا شتموني علشان بقول رأيي الي اصلا في صلحها بس الغلط ألي عملته اني عملت دعايه كويسه لهم الله يسهلها".

وردا على نصائح جمهورها بعدم الخوض فى أزمات مع زميلاتها الفنانات قالت رانيا: "أصدقائي الأعزاء طبعا الخلاف لا يفسد للود قضية بس أي حاجة غلط خالص بطلت أقول لا بلاش أحسن فلان يزعل، أحسن يفكروا إني متغاظة منهم هيقوله دي منفسنة، المرحلة دي انتهت خلاص من حياتي الغلط هقوله، ومش هيفرق معايا حاجة، لأن الساكت عن الحق شيطان أخرس، وكمان دوري الإعلامي كمان بيجبرني على كدة، فمعلش محدش يقولي آرائك بقت انفعاليه لا آرائي بقت أكثر صراحة".

حملات سخرية
زينة لجأت للمواجهة غير المباشرة فتركت الساحة خالية لجمهورها على حسابها بموقع إنستقرام لشن حملات سخرية علي رانيا محمود ياسين، كما أعادت مشاركة بيان اصدره مؤلف العمل الروائى محمد صلاح العزب أكد فيه إنه تم الاستقرار بشكل نهائي على اسم مسلسله الجديد، ليكون بعنوان "أزمة نسب" بطولة النجمة زينة، بدلا من "بوابة جهنم" الذي كان يحمل اسما مؤقتا للعمل فى بداية التحضير له، لافتا إلي ان قصة العمل لا علاقة لها بتفاصيل أزمة زينة مع النجم أحمد عز.

أسباب تغيير اسم المسلسل
يذكر أن "أزمة نسب" بطولة زينة، ومحمود عبد المغنى، ووليد فواز، وعلا غانم، والمطربة بوسي، ونسرين أمين، ومحمد أنور، وتامر يسرى، وراندا البحيرى، وسلوى خطاب، وحجاج عبد العظيم، ودعاء طعيمة، ومحمد عامر، ورنا سماحة، وياسر فرج، وأحمد صيام، وسامح الصريطي، وندى عادل، ومصطفى محمود شميس، وبسنت أحمد صيام، ومن تأليف محمد صلاح العزب، وإنتاج شركة "MBA"، للمنتج محمود شميس، وإخراج سعيد حامد.

وتدور أحداث المسلسل في إطار اجتماعي لايت فى حول فتاة شعبية، ويتطرق لعدد من القضايا الاجتماعية المرتبطة بصراع الطبقات في المجتمع.